Mladý vědec 2020 – Homeexperimenty 1 – Difúze čaje

Protože většina klubů realizujících své aktivity v rámci projektu Mladý vědec 2020 aktuálně pracuje online nebo děti pracují sami a ještě nám k tomu uzavřeli některé obchody, začínáme pro vás připravovat „Homeexperimenty“, aneb experimenty na doma, které nevyžadují velké množství materiálu a pomůcek a většinou je máte běžně doma. Na každý týden po dobu distančního vzdělávání pro vás zveřejníme jeden badatelský experiment a se svými badatelskými výsledky se vždy můžete pochlubit všem účastníkům na příslušné Padlet nástěnce.

Homeexperimenty 1 – difúze čaje – experiment na týden 26. 10. – 1. 11. 2020

Difúze je samovolné pronikání částic jedné látky mezi částice jiné látky, které nám ukazuje, že částice v látkách se pohybují. A vy můžete sledovat jak se pohybují v závislosti na teplotě a typu čaje i další doprovodné jevy.

Potřebné pomůcky: několik průhledných skleniček (ideálně zavařovací sklenice nebo skleněné hrnečky na čaj) nebo průhledných skleněných lahviček, různé druhy čaje a tři sáčky stejného čaje, studená, teplá a horká voda, stopky.

  • 1. aktivita: porovnejte difúzi ve studené, teplé a horké vodě v časech 30 s, 1 min, 2 min a 3 min a sledujte nejen probíhající difúzi, ale i chování čajového sáčku ve studené, teplé a horké vodě, ze svého pozorování vytvořte badatelské zápis.
  • 2. aktivita: porovnejte difúzi různých druhů čaje ve stejně teplé vodě v časech 30 s, 1 min, 2 min a 3 min a opět si zapište, co vše si myslíte, že ovlivňuje výsledek.
  • 3. aktivita: navrhněte vlastní badatelský úkol s výše uvedenými pomůckami související s difúzí čaje (můžete jakoukoli další JEDNU pomůcku přidat – např. cukr, nebo mléko, nebo led, nebo cokoli vámi navrženého).

Výsledky svých badatelských aktivit můžete vkládat na Padlet nástěnku Mladý vědec 2020 – Homeexperimenty1, nejlepší badatelské fotografie a závěry budou na konci kalendářního roku oceněny, proto nezapomeňte uvést svoje křestní jméno a první písmeno příjmení a název vašeho klubu/školy a věkovou kategorii – 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ nebo SŠ. První příspěvek na nástěnce bude sloužit jako vzorový příklad. Aktivita je otevřená nejen pro debrujáry zapojené v projektu Mladý vědec, ale i pro všechny ostatní děti a mládež.

Odkaz na Padlet nástěnku, kam můžete vkládat svoje fotografie nebo celé badatelské záznamy máte k dispozici zde:

https://padlet.com/debrujar2020/d7ogrbcm43e7qv41

 

Aktivita byla realizována v rámci dotačního programu MŠMT Podpora nadaných žáků základních a středních škol v roce 2020.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vytvořil TomyS - http://tomys.4fan.cz/