Přeskočit »
English
Français
Deutsch
Česky

Mladý vědec 2018 - S fyzikou kolem světa, aneb slavní vědci na Dnech vědy a techniky

Autor: PhDr. Jitka Soukupová (jitule.sk@seznam.cz) Datum vydání: 17. 9. 2018 Přečtení: 234
Napsat komentář: Napsat komentář

Dny vědy a techniky

Ve dnech 14. a 15. září 2018 proběhl v Plzni 13. ročník Dnů vědy a techniky, který v měsíci září pořádá již tradičně na náměstí Republiky a před Západočeským muzeem Západočeská univerzita v Plzni.

Interaktivní výstava Dny vědy a techniky již potřinácté proměnila na dva dny plzeňské centrum ve vědeckou laboratoř. Třicítka univerzitních i partnerských expozic představila vědecké obory z netradičního úhlu pohledu. Většinu exponátů jste si mohli vyzkoušet na vlastní kůži a přesvědčit se, že věda je opravdu pro každého a není třeba se jí bát.

Aktivitu "S fyzikou kolem světa" realizovanou v rámci projektu „Mladý vědec“ představili debrujáři Plzeňského kraje ve dnech 14. a 15. září 2018 v rámci dvoudenního open-air fastivalu Dny vědy a techniky.

Více než třicítka expozic

Na náměstí Republiky a před Západočeským muzeem jste měli během pátku a soboty 14. a 15. září 2018 možnost navštívit více než třicítku expozic. Před Západočeským muzeem se již tradičně usídlili ve stanech i před nimi astronomové a katedra obecné fyziky. Zbytek stanů pokryl náměstí. Kromě univerzitních expozic zde byly i stany Techmania, Centra robotiky, stan Střední průmyslové školy stavební, Církevního gymnázia v Plzni,  a také náš stan Debrujárů Plzeňského kraje.

S fyzikou kolem světa

Prolétněte s fyzikou kolem světa a napříč stoletími. Tři, dva, jedna, startujeme! Začínáme v Řecku spolu s Archimédem. A letíme dál do Anglie navštívit Isaaca Newtona, servírují se jablka. A podíváme se i do USA na fyzika ze stodolarové bankovky - Benjamina Franklina. I Kryštof Kolumbus ve službách španělské královny nás zve na nejen fyzikální návštěvu. Po letu napříč stoletími si zaletíme také do současnosti a přivezeme do Plzně nové nápady z dětských a mládežnických Expo Sciences festivalů z Brazílie, Belgie, Jordánska či Spojených arabských emirátů. Tak neváhejte a nastupte spolu s námi na palubu letounu fyzika. Po přistání nezapomeňte navštívit naše podivná zrcadla.​

Naše expozice měla číslo 22 a název "S fyzikou kolem světa". Zde jsme návštěvníkům představili celoroční projekt Slavní vědci realizovaný v rámci projektu Mladý vědec. Návštěvníci měli možnost si na vlastní kůži vyzkoušet nebo přímo zrealizovat či vyrobit některý z více než 50 fyzikálních a chemických experimentů, optických klamů či fyzikálních hraček, jež představovaly nejvýznamnější vynálezy, objevy a fyzikální kákony slavných filozofů, vědců, objevitelů. A tak jste mohli s Kryštofem Kolumbem otestovat závěsný kompas či stavět vajíčko na špičku, s Pythagorem pít z Pythagorova pohárku či pomocí kostiček lega prozkoumat Pythagorovu větu. S Archimédem jsme zkoumali záhady dvou kivi, z nichž jedno plave a druhé klesá ke dnu a takemnou plechovku akrobatku a její těžiště. Nechyběl samozřejmě ani Isaac Newton či René Descartes a nezapomněli jsme ani na českého vědce Otto Wichterleho. Po přistání, kdy jsme "obkroužili" Řecko, Švýcarsko, USA, Velkou Británii, Francii, Španělsko a Českou republiku, většina návštěvníků na dlouhou chvíli "přistála" u našich zábavných zrcadel.

Počasí nám i návštěvníkům přálo, v pátek jsme byli rádi, že nepršelo a v sobotu již bylo krásně slunečno, a tak návštěvnost byla opět obrovská, protože v pátek se do ulic vydaly plzeňské i mimoplzeňské školy. Zájem i znalosti některých diváků byly obdivuhodné. A sobota, kdy expozice navštěvují děti s rodiči a prarodiči, se také velice vydařila.

V pátek i v sobotu jsme měli u stánku velké množství debrujárských i nedebrujárských návštěv, starostu města Stříbro pana Karla Lukeše, početnou skupinu debrujárů ze Zbirohu spolu s Andreou Tláskalovou, Renatu Štollovou a Hanku Hubačovou s debrujáry ze Štěnovic,  navštívila nás i děvčata z Akademie věd České republiky a nesmím zapomenout na obrovské překvapení, přijela za námi z Prahy naše kamarádka a porotkyně Poháru vědy Jitka Houfková s rodinou a spousta dalších milých a zvídavých návštěv z různých koutů republiky, dokonce jsme měli na stánku i tatínka se synem z Francie, to jsme se trošku při vysvětlování pokusů zapotili.

Zabezpečení ze strany pořadatelů více než stoprocentní, takže jsme si akci moc užili a byl to pro nás velice příjemný fyzikální víkend s nadšenými diváky, kteří se s námi přišli proletět "S fyzikou kolem světa" a nebáli se pzkoumat, řemýšlet, hrát si, experimentovat a žasnout.

Děkujeme za důvěru!

Projekt "S fyzikou kolem světa", který je jednou z aktivit  projektu „Mladý vědec“ byl podpořen v rámci dotačního programu MŠMT Podpora nadaných žáků základních a středních škol v roce 2018.

Debrujárský stánek na Dnech vědy a techniky v Plzni byl podpořen v rámci dotace Plzeňského kraje a partnerem debrujárů při akci je již třetím rokem skvělý hotel IBIS Plzeň.

Děkujeme za důvěru!

Pro ty, kteří to k nám mají příliš daleko, nebo jim to letos časově nevyšlo, přikládáme několik fotografií z celé akce.

DVT - pátek 14. 9. 2018