Přeskočit »
Hledáš debrujárský klub?
Vyhledávání
English
Français
Deutsch
Česky

Mladý vědec 2017 - Bádáme - Svíčka z mandarinky a oleje

Autor: Mgr. Ing. Andrea Tláskalová (a.tlaskalova@gmail.com) Datum vydání: 31. 12. 2017 Přečtení: 63
Napsat komentář: Napsat komentář

Cílem této lekce je připravit pro žáky podmínky, aby si samostatně kladli otázky, stanovili si výzkumnou otázku i hypotézu, naplánovali postup, ověřili hypotézu a formulovali závěr.

 

Právě v adventním období je tato lekce pro žáky velice atraktivní. Kůru mandarinky (pomeranče) rozřízneme v půli a opatrně vyjmeme dužinu tak, abychom neutrhli semenicový sloupek (bílý provazec uprostřed), který nám vytvoří knot. Vzniklou misku naplníme olejem a „knot“ zapálíme. Svíčka při hoření krásně voní. Vůně způsobují silice – éterické oleje, které se nacházejí ve svrchní slupce. Nehoří knot, ale plynné složky vzniklé při rozkladu odpařujícího se oleje.

 

Cíl aktivity:

Vzbudit v žácích zájem o celou badatelskou lekci.

Pomúcky:

Fotografie přírodního vánočního stolu bez svícnu, pracovní list, rybí kost, mandarinka, olej, nůž, zápalky, špejle

Postup:

V úvodu ukážeme žákům fotografii vánočního stolu bez svícnu, případně několik fotografií různých vánočních stolů.

S žáky si povídáme o uspořádání vánočních stolů u nich doma, co všechno na stole mají, jestli jim na vánočním stole zobrazeném na fotografii  něco schází. Žáci uvedou, že jim schází svícen – svíčka.

 

Rozdáme žákům do skupiny pracovní list s připravenou rybí kostí a necháme je zapsat všechny otázky, které je napadají ve spojitosti se svícnem.  Už při práci žáků s rybí kostí, můžeme nenápadně připravit pomůcky – pomeranč, olej. Žáky necháme číst napsané otázky – např. nejprve každá skupinka jednu otázku a v dalším kole postupně přidávají další otázku. Pokud některou otázku má i jiná skupina, uděláme k ní čárky, případně číslicí napíšeme, kolik skupin má tuto otázku. Potom necháme žáky vybrat výzkumnou otázku, vyzveme je, aby se zaměřily na problém, který nyní můžeme ověřit. Upozorníme žáky, jaké dnes máme pomůcky. Žáci vymyslely otázky, jestli jde vyrobit/bude hořet svíčka/svícen z pomeranče/mandarinky a oleje.

 

Každý žák si správně formuluje svou hypotézu. Žáci tvořili jednoduché hypotézy: Svíčka jde vyrobit. Svíčka bude hořet. Svíčka z mandarinky a oleje bude hořet. Žáky citlivě upozorníme na to, zda je hypotéza ověřitelná, zobecnitelná, měřitelná, specifická a zda jde o oznamovací větu. Vyzveme žáky, aby promysleli, naplánovali a zapsali postup. Poté se pokusí vyrobit svíčku.

 

Vyzveme žáky, aby vyhodnotili výrobu svíčky a vrátili se ke své hypotéze. Souvislosti budou žáci vyhledávat především mezi výrobou svíčky z pomeranče, výrobou dalších svíček, nejprve samostatně po té i ve skupinách. Žáci uváděli, že už zkoušeli výrobu svíčky z včelích mezistěn, v Botanicusu si zkoušeli vyrobit svíčky namáčením knotu ve vosku. Napadlo je, že je potřeba dávat pozor v kuchyni, aby nezačal hořet olej. Žáci budou výsledky svého bádání prezentovat ve skupinách. Vyzveme žáky, jestli je napadají nějaké další otázky. 

Aktivita projektu „Mladý vědec“ byla podpořena v rámci dotačního programu MŠMT Podpora nadaných žáků základních a středních škol v roce 2017.

 


Pomeranč

Rubrika: SekceEkologie + biologiePokusy
Stáhnout v PDF
Vyhledávání
Vyhledat článek

Kontakt

AMD ČR, z.s.
P.O. BOX 71
688 01 Uherský Brod
IČO: 46271066
Č.účtu: 154 526 144/0300
Tel.: +420 605 287 556
e-mail: nad@debrujar.cz

Více
Kalendář
<< Leden 2018 
>>
PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Banner

Statistika akcí

Pozdrav debrujárům

Videospoty

Pohár vědy - Science Cup 2018

ARBOJ 2017

Mutanti a kuriozity 2016

Science box

Burza

Počítadlo návštěv

© 2018 - Mgr. Petr Zapletal
založeno na phpRS